De data aceasta, am să povestesc despre câteva curiozităţi practice pe care le-am remarcat. În propoziţii scurte, pe alocuri eliptice de predicat.
În primul rând un lucru care mi s-a părut cel puţin ciudat. În anumite locuri în centru clădirile au arhitectură elaborată şi sunt multe locuri unde se pot aşeza păsările. Probabil în trecut au avut o mare problemă cu păsările pentru că acum fiecare suprafaţă pe care s-ar putea aşeza o pasăre (pentru a putea găinăţa în linişte clădirea, trotuarul sau trecătorii) este acoperită cu ţepi. Nu glumesc, mii şi mii de ţepi lungi de vreo 7-8 centimetri la distanţă de 5 centimetri unul de altul ce acoperă până şi indicatoarele. Sunt destul de greu de observat însă odată ce le-ai văzut devine amuzant. Totul e transformat în arici.
În altă ordine de idei, mai peste tot sunt containere de gunoi. Adică prea multe dacă vă puteţi imagina. E vorba de containere mari care nu pot fi mişcate decât cu maşina şi care sunt puse direct în stradă, stradă care şi aşa nu e foarte lată. După părerea mea strică aspectul oraşului. Şi e oarecum ineficient pentru că în centrul vechi umbli mult timp până să găseşti un nenorocit de coş de gunoi să arunci un serveţel. Însă un pic mai încolo pot să arunc şi o maşină întreagă la gunoi şi mai rămîne loc. Cincizeci de metri mai încolo la fel. Şi tot aşa. În apărarea lor pot spune că nu prea au alternativă. Multe străzi sunt prea înguste pentru o maşină de gunoi însă gunoiul trebuie strâns cumva. Există un program strict de depozitare a gunoiului între ora 16 şi ora 20, program respectat de nimeni. Ideea ar fi fost ca gunoiul să nu stea prea mult în soare. La 20.30 apare maşina de gunoi şi blochează strada. Maşina de gunoi are pe laterala imaginea unei tipe cu faţa jumătate murdară jumătate curată şi sloganul e...
Alo, cei din spate, râdeţi degeaba! Pulita înseamnă curată. Mă rog, să trecem peste rezonanţa neplăcută şi să vorbim de trafic. Maşinile sunt majoritar autohtone. Fiat, Alfa şi Lancia. Sunt şi multe maşini vechi. Parcul auto nu mi se pare mai bun ca la noi. E doar impresia mea. Am văzut însă multe Alfa GT, maşini cărora cred că li se poate asocia atributul de „sexi”(nu sunt fan Alfa însă maşina asta e chiar frumoasă). Până şi autobuzele poartă semnătura Pininfarina ca şi trenurile regionale (adică cele mai de jos pe scara ierahică).
De parcat se parchează împingând maşina din faţă şi pe cea din spate, cum am auzit că se mai face şi în alte ţări. Majoritatea copleşitoare a maşinilor au colţurile de la bare julite dacă nu mai rău. Mijlocul de deplasare preferat este scuterul, de la 15 la 55 de ani. „Motoare” sunt, însă foarte foarte puţine. Biciclete nu am văzut, presupun că nu e practic din cauza reliefului.
Imagine caracteristică Genovei. Scutere, pereţi mâzgâliţi şi...
...semnul de circulaţie „Atenţie! Urmează râpă cu apă undeva pe stânga sau pe dreapta.”
Fiecare jeg de străduţă e luminat. Probabil ca să nu te pişi pe întuneric pentru că mi se pare că numai la asta servesc.Oraşul e victima unui plan de urbanism dubios, sau poate inexistent. Dacă ai ratat să faci dreapta pe strada care trebuie, degeaba faci dreapta la următoarea, ajungi unde te aştepţi mai puţin. Oraşul e congestionat după părerea mea şi suferă şi din cauza reliefului. S-a făcut ce s-a putut: există o reţea de metrou pitică cu 6 sau 7 staţii în care circulă un fel de tramvai, o stradă supraînălţată care înconjoară portul, aeroportul e construit pe teren furat din mare (un fel de peninsulă artificială) gara principală e subterană în mare parte, trenul merge în general pe sub oraş, unele case au intrarea şi parcarea pe acoperiş...
Disclaimer: prezint doar părţi proaste ale oraşului pentru că pe acestea le-am remarcat aşteptându-mă probabil la altceva mai evoluat. Chiar dacă e vorba de un oraş cu istorie (din câte ştiu englezii au steagul pe care îl au azi pentru că au împrumutat acum vreo 800 de ani steagul Genovei petru ca navele lor să fie protejate în Mediterana şi au plătit tribut dogelui pentru asta) nu înseamnă că totul trebuie să fie exemplar. Then again, chiar dacă sunt acid când vorbesc despre el, oraşul îmi place.
No comments:
Post a Comment