Dacă ziceam de Barajas că e cum ar trebui să fie un aeroport, atunci Atocha e cum ar trebui să fie o gară. Se ia una bucată gară veche din carămidă cu acoperiş de fier şi sticlă şi în loc să se dărâme se umple cu palmieri. Se construieşte alături gara nouă şi se leagă de cea veche. Voila, avem o gară model.
Atocha e gara centrală a Madridului, de acolo pleacă aproape toate trenurile AVE (Alta Velocidad Espanola). Biletele se cumpără din gara veche, de lângă palmieri :)Interesant e că tot ansamblul gării e ca într-o groapă, restul terenului e mai ridicat. Nu-mi dau seama cum s-a ajuns la configuraţia asta.
Prin jurul gării...Cea mai nouă linie AVE e cea Madrid-Valencia, deschisă anul trecut în toamnă. Problema majoră a fost construirea podurilor peste lacul de acumulare Contreras de 587 metri lungime. Printre altele linia mai are un tunel de 7 kilometri (plus multe altele unul de 4, două de 2, 4 de 3 etc.). În total are 391 de kilometri de parcurs într-o oră şi 40 de minute (dacă nu fură cineva cable de la semnale, cum a fost joia trecută). La Valencia a trebuit construită o gară nouă, Joaquin Sorolla pe numele ei. Din păcate aceasta nu are nimic special, seamănă cu un hangar făcut în grabă. Măcar băncile sunt interesante.
Pe această linie garniturile sunt Talgo 350 (că mai sunt si alte modele, unul făcut de Alstom, similar cu Eurostar-ul şi unul făcut de Siemens). Talgo-urile au ca semn distinctiv ciocul de raţă.
Vagoanele au prize, nu trebuie să închizi telefonul mobil (deşi prin tunele e problematic de folosit), nu trebuie să închizi laptopul pentru decolare şi aterizare şi mai important, dacă ajungi cu 2 minute înainte la gară poţi să te urci în tren şi aia e. Nici măcar Eurostar-ul nu e în stare de aşa ceva.
Mi se pare potrivit ca ceasurile din gara trenului de mare viteză să fie Festina, e sugestiv.
Una peste alta călătoria e plăcută. Viteza nu se simte, la 300 e ca Eurostarul la 200. Bine, AVE-ul de faţă e vechi de 6 luni de zile dar chiar şi aşa, în anumite momente Eurostarul la 290 mă cam făcea să-mi pun întrebări. Scaunele sunt un pic incomode şi nu se rabatează în schimb ai muzică prin căşti (şi căşti cadou, ca pe transatlantic :) ). Biletul are preţ destul de fix şi-l poţi lua din gară când ajungi. Sigur le-a luat pâinea de la gură celor care operau zboruri pe relaţia asta. Avionul e mai rapid doar pe distanţe mai mari, altfel check-in-ul, drumul la aeroport, decolarea, aterizarea durează mult mai mult faţă de un tren care trage la peron în mijlocul oraşului.
1 comment:
cati ani ne-ar trebui sa ajungem si noi la asa ceva?
bine, nu stiu daca e vorba de ani, ci de bani. si de seriozitate. adica fara cioarada.
Post a Comment