Aşa, ca fapt divers: Ce vede prima şi prima oară turistul care aterizează la Bucharest Otopeni's Airport (mi s-a zis că cel puţin o dată un pilot a anunţat aşa numele aeroportului) sunt cele două epave staţionate între pistă şi parcare (termenul tehnic ar fi apron). În caz că vă interesează ce e cu ele (în mare, că nu am găsit odiseea completă) citiţi mai jos.
Cea din stânga, dacă vă uitaţi în imagine, e un BAC-111. Nu mai are motoare şi nu arată ca şi cum ar pleca vreodată de acolo în altă direcţie decât la fabrica de făcut cutii de cola. Totuşi pe el scrie Chrome Air, drept pentru care m-am decis să investighez. Se pare că e vorba de unul dintre cele două avioane ale acestei linii aeriene din Lagos, Nigeria (!). Ce caută la Bucureşti, nu am nici cea mai mică idee. El e 5N-SEO, fratele lui, 5N-UJC, e în aceeaşi stare la Lagos. Nu că aş şti eu, dar sunt site-uri făcute de oameni pasionaţi care au detaliile. De acolo de pe site (unde, apropo, puteţi vedea şi o poză cu ele) am informaţiile. Acest 5N-SEO se pare că e special, fiind singurul BAC-111 construit special pentru transport marfă, livrat către Tarom în 1981 cu codul YR-BCR. Cică a transportat şi vite.
Cel din dreapta e tot un BAC-111 (mă rog, varianta românească, ROMBAC) dar pe care scrie AERO ASIA. Ghici ce, nici ăsta nu prea are ce căuta aici, linia aeriană fiind bazată în Karachi, Pakistan (!). Totodată e primul ROMBAC construit la noi şi livrat către Tarom (cu codul YR-BRA). Ia uitaţi ce frumos arăta în culorile Tarom în 1983 la Heathrow. La un moment dat a fost închiriat către liniile aeriene Iugoslave (JAT) - şi ei l-au vopsit în culorile lor, altă dată a fost împrumutat la Istanbul Airlines care l-au vopsit şi ei, s-a întors la Tarom în haina nouă şi până la urmă cred că a fost împrumutat în altă parte a lumii (posibil să aibă legătură cu faptul că făcea prea mult zgomot şi de la un moment dat nu mai avea voie să zboare pe aici). Altfel nu văd de ce s-ar mai fi întors la Bucureşti.
Multumiţi?
1 comment:
E mare păcat că la noi avioanele sfârşesc astfel. În alte locuri din lume au fiecare locul lor într-un muzeu, recondiţionate nu expuse ca nişte epave. Şi asta nu numai în vest, ci chiar şi foarte aproape de noi (vezi Muzeul în aer liber de la Aeroportul Budapesta, unde sunt toate tipurile de aeronave pe care le-a avut Malev de-a lungul timpului). În timpul ăsta la noi, în România, singurului muzeu de aviaţie din ţară, cel de pe fostul Aerodrom Cotroceni, i se înjumătăţeşte terenul pentru construirea de locuinţe pentru 'cadrele militare'. Ce-i drept, ghinionul lui (al muzeului) că a fost mutat de la Otopeni tocmai în centrul Bucureştiului...
Post a Comment