Ciudad de las Artes y las Ciencias este unul dintre puţinele locuri în care exclamaţia "Amazing!" îşi are locul. E...într-un mare fel. În caz că nu ştiaţi, e în Valencia.
Ummm, these are the voyages of the starship Enterprise...
Oamenii au secat râul că prea le făcea necazuri şi au chemat pe cineva să construiască ceva în spaţiul proaspăt eliberat. Acel cineva este domnul Santiago Calatrava. Bravo domnule Calatrava, bravo. Sunteţi mult în faţă...
La ce să mă uit mai întâi?
Eram acum câţiva ani (hmm, deja sunt "câţiva", nu mai sunt "vreo doi") în Sagrada Familia şi ascultam ghidul cum, printre diverse adjective nepotrivite, practic voia să obţină de la mine prosternare în faţa zeului Gaudi. "Acum, închină-te!"
Fără îndoială chestiile colorate sunt ale lui Gaudi.
Şi de ce trebuia să mă închin? Ei bine, planurile omului erau atât de elaborate încât şi acum au probleme să execute anumite piese cu ajutărul calculatorului. Dacă îmi aduc bine aminte, era vorba de o coloană care devenea din ce în ce mai subţire după o formulă complicată.
Apartments...with a view.
Deci eu trebuia să fiu uimit de faptul că unul a aruncat o piatră în râu şi 10 filosofi şi un calculator se chinuie să o scoată. Înţelegeţi unde bat?
Aglomeraţie mare...
Datorită unui marketing extrem de agresiv, turistul mediu ajunge în Barcelona gâfâind după Gaudi. "Daţi-mi să văd un Gaudi! Dacă nu văd un Gaudi repede, nu răspund de mine! Gaudiiiiii!"
Sub Umbracle, de fapt o mare parcare.
După ce vede un parc Guell, o casa Batllo şi o Familie Sagradă ajunge şi caută o sangria şi nişte tapas. Dar până atunci...
N-am idee ce căuta dinozaurul acolo dar făcea zgomote şi se mişca.
Fără îndoială omul a avut scânteie dar marketingul la care e supus mă îngreţoşează. Iar scânteia aia...ok, am înţeles, omul era alternativ, arta era alternativă.
Un pic creepy, mai ales dacă nu ştii despre ce e vorba...
Totuşi, cum zicea un prieten, chestiile alea pe care le-a făcut arată de parcă ar fi fost fumat mai tot timpul. Dar aşa, grav. Sau pe ceva ciuperci. "This is some strong sh...Aaaa, ce ziceam dle. Guell? Un parc? Ah da, simt că tocmai îmi vine o idee de parc, fiţi pe pace. Apropo, vreţi să-i spuneţi iepurelui de lângă dumneavoastră să nu se mai uite aşa la mine?"
Gândac?
Cică s-a propus şi beatificarea lui Gaudi. Mă depăşeşte.
Singura imagine pentru care m-am chinuit la ISO100
Pe de altă parte, dl. Calatrava...a trebuit să fac eu săpături să vad cine e şi ce a mai făcut. De acord, epoci diferite, "reach" diferit. Dar să vedem o listă cu ce a mai făcut dl. Calatrava.
Am revenit la ISO mai sălbatic...
Auditorio de Tenerife (neapărat de văzut, mi se pare ireal), Puente del Alamillo din Sevilla, gara TGV din Liege, gara Stadelhofen din Zurich (văzut, nu ştiam de Calatrava, dar era ceva aparte), Ponte de la Constituzione din Veneţia (văzut, aceeaşi senzaţie), Podul şi staţia de metrou Alameda din Valencia, gara TGV Lyon, galeria Allen Lambert din Toronto, turnul de comunicaţii Montjuic din Barcelona (uau!), podul Oberbaum din Berlin, Trinity Bridge din Manchester...
Hemisferic
... Gare do Oriente din Lisabona (uau!), Milwaukee Art Museum (uau!), Puente de la Mujer din Buenos Aires, podul James Joyce din Dublin, Turning Torso din Malmo, podul Samuel Beckett din Dublin (acum are sens, o recunosc clar ca pe o operă a sa :) ), Chords bridge în Ierusalim. Mai e nevoie?
Palau de las Arts Reina Sofia
Nu ştiu exact, o fi formarea mea de vină sau ceva dar am o slăbiciune pentru lucrurile care chiar au o UTILITATE! Desigur, operele lui Gaudi au şi ele un rol şi anume acela de a face bani lejer oraşului Barcelona şi să aducă turişi pentru Rambla. Sunt droguri de dat, carne de vândut, portofele de luat.
Detaliu de la Palau. Cred că dl. Calatrava a citit 20.000 de leghe sub mări şi acesta e Nautilus.
Cum ziceam, e doar părerea mea. Într-un fel e mai bine că nu e multă lume la CdAylC, ar fi neplăcut să fac slalom printre oameni cu gura căscată. Prefer să umblu singur cu gura căscată. În caz că vă întrebaţi, Umbracle e o galerie de artă combinată cu grădină botanică şi cu parcare supraetajată, Palau de les Arts e Operă şi sală de concerte, Hemisferic e un cinematograf IMAX şi Planetarium, Muzeul de las Ciencias cred că e clar ce e, Oceanografic e cu peştişori şi alte asemenea şi Agora e o sală de sport.
Merge un pic de fish-eye?
Prefer să mă întreb "Cum a gândit omul ăla formele alea care să stea în picioare sfidând gravitaţia?" decât "Ce fuma omul ăla când a gândit ferestrele alea?".
Unul dintre poduri, cel mai puţin spectaculos.
Da, ştiu, nu înţeleg eu arta, mi s-a mai zis :) Plin de critici de artă care între o sangria şi nişte tapas discută despre tranziţia de la stilul neo-gotic la cel naturalist în opera lui Gaudi.
Sub pod.
De fapt e posibil să extind această discuţie Calatrava vs. Gaudi (no contest) la una Valencia vs. Barcelona (de asemenea, no contest).
Trenuleţul turistic. Adevărul e că distanţele sunt cam mari.
Dar asta mai încolo, să-i vină rândul Valenciei. Umbracle. Deasupra parcării e un fel de grădină.
Eu n-am văzut tot ansamblul - de exemplu Oceanografic nu am văzut deloc. Şi nici Agora sau Puente de l'Assut de l'Or, decât de la depărtare. Recomand călduros o vizită pe îndelete. Eu n-am avut şansa deşi am locuit o săptămână cu ele sub geam.
Hai, încă o dată dinozaurul că ştiu că v-a lipsit.
5 comments:
Spectaculoasa, arhitectura lui Calatrava din Valencia! de-abia astept s-o vad si eu, deocamdata am vazut doar podul din Venetia si turnul din Barcelona.
Cam cat dureaza o vizita pe indelete la Orasul artelor si stiintei? se poate lua, oare, bilet valabil mai multe zile? da-mi ceva detalii, daca stii. si trenuletul functioneaza in stil hop-on hop-off?
Despre Gaudi, parerea mea e ca esti nedrept. Si el a construit, cu mult inaintea lui Calatrava si fara calculator, colonade inclinate, la care, la fel, te poti mira cum sfideaza legile gravitatiei, sau impresionanta catedrala fara contraforturi, cum de sta in picioare si nu se prabuseste? Si cum nu au utilitate operele lui, sunt case locuite si azi, catedrala e evident utila cat timp sunt mai multi amatori de mers la biserica decat la un muzeu al stiintei, cu parcul insa ai dreptate, n-a prea vrut nimeni sa se mute acolo :)). Gaudi a fost un revolutionar si un mare original in arhitectura si gandind la mijloacele ce le avea la indemana, e mai impresionant ce a realizat el atunci decat cei de azi, zic eu. Daca n-ar fi asa, n-ar trebui sa-i recunoastem niciun merit nici lui Apollodor din Damasc, de exemplu, ce mare scofala un pod peste Dunare, azi il face orice arhitect cat de cat mai rasarit, nu? Sau cupola Panteonului din Roma, un fleac, acolo.
Dar, ca stil, fireste il prefer pe Calatrava, imi place si mie arhitectura contemporana.
M-ar interesa sa-ti citesc o comparatie intre Barcelona si Valencia, desi in Valencia nu am fost inca. Mie mi se pare Barcelona, nu Gaudi, supralicitata.
Eu am recunoscut deja ca sunt partinitor :)
N-am idee de preturi ca nu ma prea intereseaza dar stiu ca.e scump si ca dureaza. :) site-ul lor e cac.es (fara gluma) si explica pe acolo ce si cum.
Cum ziceam, pe mine ma deranjeaza agitatia din jurul lui gaudi mai mult decat opera in sine. Sunt hainele noi ale imparatului. Catedrala aia e obscena, cine merge la biserica merge si in chilie de piatra, nu are nevoie de coloane proiectate pe calculator ca sa se simta mai aproape de deity of choice.
Andrei, tocmai m-ai fauct sa vreau sa vad si Valencia. Desigur, vreau sa vad si Bracelona caci de, pe mine nu ma intereseaza ce fuma Gaudi atunci, dar chiar imi place ce a facut...
Ioana, Apolodor din Damasc era 2 in 1, ahitect si constructor. Pe vremea aia era altceva... Daca s-ar apuca acum vreun arhitect sa faca in un pod, ar fi vai si-amar de capul nostru. Arhitectii sunt cu designul, constructorii insa fac podurile sa stea in picioare..
He he, da, Valencia e de vazut. Si nu zic ca Barcelona nu e de vazut insa valva este exagerata si trebuie sa stai cu ochii pe portofel.
Post a Comment