Pe când căutam eu asfalturi înalte (după cum probabil aţi observat din seria Grandes Alpes) am dat peste informaţia cum că cel mai înalt drum asfaltat din Europa ar fi Veleta în munţii Sierra Nevada la 3380m. În Spania. Departe, mi-am zis atunci. Dar când am văzut că Tarifa şi Gibraltar sunt tot pe acolo cu o aproximaţie geografică de câteva sute de kilometri, am zis că e super-ofertă. Din aia de nerefuzat.
După ce dimineaţă m-am învârtit prin Granada (da, ajung şi la capitolul acela) spre miezul zilei am pornit spre Veleta. Cam 30 de kilometri din centrul Granadei. Drumul urcă la început pe curbe largi cu multe benzi care invită la viteză, invitaţie moderată de prezenţa camerelor. Mai sus e mai intim...mai puţine benzi, fără camere...
Când mi-am aranjat incursiunea am omis un mic amănunt. Era sfarşitul lui octombrie la peste 2500 de metri. În consecinţă...
...zăpadă!
Ce e Veleta asta de fapt? E al doilea vârf ca înălţime din Sierra Nevada. Şi ghici ce înseamnă Veleta? Giruetă. Pentru că bate vântul. Tare. Cam tot timpul. Asta pentru că e cel mai înalt lucru pe...well...mii de kilometri. Acelaşi lucru păţeşte un vârf relativ mic din Franţa dar care e înconjurat de câmpie. La staţia meteo de pe vârful lui Mont Ventoux (Vântosul) de 1912m s-au înregistrat şi viteze ale vântului de 320 de kilometri pe oră. Sau să spunem altfel, vântul bate cu 90 km/h 240 de zile pe an. Dar să revenim la Veleta...
Una dintre staţiunile de ski spaniole, Sol y Nieve, cea mai sudică staţiune de ski din Europa.
"It is also less than 100 km from Motril, on the Costa Tropical, which means skiing and swimming on the same day is an option." Din păcate vremea din ziua respectivă nu invita la nimic. Ploaia care mă fugărise pe străzile Granadei s-a transformat la altitudine într-o lapoviţă pe care vântul o arunca cu ură aproape orizontal. Când am ajuns la popasul de la 2500 de metri, termometrul arăta cu 20 de grade mai puţin decât jos în Granada. N-a fost chip decât de 2-3 cadre.
Un lucru pe care ar trebui să-l ştiţi legat de Veleta şi de titlul său de cel mai înalt drum asfaltat din Europa e că există şi un asterisc. Iar scrisul mic din josul paginii zice că drumul este închis circulaţiei publice. Oricum în octombrie nu cred că aveam şanse să ajung la 3380 cu maşina. Într-adevăr, după popasul de la 2500m...
...circulaţia publică este interzisă. Trădare!Dacă vremea permite, vara există un microbuz al parcului naţional care, dacă se strâng îndeajuns muşterii, te poate duce până în cel mai înalt punct. Evident, nu putea fi vorba de aşa ceva la sfârşit de octombrie. M-am întors la maşină şi am început coborârea.
Ca să mă răzbun cumva pentru că nu am fost în stare să îndur frigul de la 2500 am oprit la un punct de belvedere de pe traseu. Mirador, vă rog.
Frumos amenajat, cu parcare (cu pietre cam ascuţite şi uşor denivelată)...
...şi cu balustradă şi informaţii. Vedere spre Granada şi spre satele din jur...
...şi asupra drumului pe care ai venit.După mirador am mai oprit şi pe parcurs...
...şi chiar am găsit un drum alternativ spre Granada, indicat ca "drum panoramic". De la Veleta am început plimbarea contra cronometru. Era ora 1 şi eu aveam tren la 7 din Malaga dar încă un lucru de văzut. Despre asta, dăţile viitoare.
8 comments:
Hai zi, cu cat te platesc cei de la Audi sa le faci reclama in halul asta? Ha?
O sa vad in curand poza 1 ca OOH in centru?
Din pacate cu nimic :)
Ah, nu stiam de asta si nici nu era in planul meu atunci. Am vazut destul cat sa zic ca are sens sa revin, si prin Sierra Nevada.
Ah, ce pacaleala de zile mari ne-ai tras cu postul asta :))))
Ce pacaleala dom'le? :p O sa zic si de Granada dar e mult mai putin interesant. Waaa, behold, cladiri vechi. Waaa, alte cladiri vechi :) Uite, data viitoare o sa povestesc despre un loc care te-ar putea interesa :)
Ei, nu ma! :)))
Pacaleala, pentru ca din titlu si din inceputul articolului, am crezut ca vad si eu cum arata asfaltul de 3380m :P
Aaaah, da. Corect atuncea. Pacalealaaaaaaaaaaa.
:) 1 aprilie in ianuarie :P
Post a Comment