18 October 2012

The return of the tram

Vă mai amintiţi tramvaiele cehoslovace de care povesteam anul trecut? Ei bine, s-au întors. N-ai cum să nu le remarci, sunt roşii de cele mai multe ori. Iar eu am petrecut mult prea mult timp în ele în cursul şederii la Bratislava...
Din cauză că Bratislava nu are metrou (sau nu l-am găsit eu) are o reţea bine dezvoltată de tramvaie pe ale cărei şine circulă mai multe generaţii de tramvaie. Există tatrele vechi din imaginea de mai sus - model care a circulat şi la noi multă vreme. Din păcate nu ştiu dacă erau originale sau am avut noi o licenţă. Există apoi cele pătrăţoase - observaţi limbajul tehnic, de cunoscător. Sunt sigur că doar cu un pic de bunăvoinţă aş putea să identific modelul însă nu am timp de documentare.
Cu 5-ul am tot mers. În mod normal traseul său ar fi fost prin tunelul de sub castel dar pentru un oarecare motiv greu de determinat tunelul nu era folosit. Zic greu de determinat pentru că tunelul pare să fie perfect funcţional şi a fost iluminat pe toată perioada cât am stat acolo.
Aşa 5-ul făcea un ocol obositor pe lângă Dunăre ocoling centrul vechi şi urcând dealul pe o serie de curbe strânse - ceea ce înseamnă viteză mică.
Există şi modele mai noi de tramvaie, cam urâte după părerea mea. Dar probabil un pic mai comode. N-am de unde să ştiu că pe ruta lui 4 şi 5 nu circulau.
Tramvaiele circulă bine în Bratislava, cam la 5-7 minute în perioadele în care interesează. Noaptea până la 12 parcă - dar nu vă luaţi după mine, verificaţi. Ah da, a fost o singură excepţie de la program când s-a stricat ceva la un tramvai pe linie şi am aşteptat ca popândăul în staţie până au venit la mine două slovace şi mi-au zis: "Iz broken. Is not coming".
Ce e frumos e că uneori are cale de rulare separată şi merge, nu se încurcă. În centru circulă pe o stradă unde nu au acces maşinile şi trotuarele nu au borduri - tip de amenajare urbană care mie îmi place foarte mult. Prima dată am observat-o în Amsterdam. Dezavantajul e că împarţi drumul cu tramvaiul.
Apropo de asta, o curiozitate pentru mine a fost faptul că în Slovacia pietonii nu au prioritate pe trecerea de pietoni faţă de tramvai. Peste tot în tramvai sunt astfel de semne - din ce am înţeles este pentru că tramvaiul opreşte mai greu şi ca să nu-ţi faci idei să-l pui în situaţia să frâneze brusc mai bine nu-ţi dă deloc prioritate. 

Într-o seară întâmplător am văzut tramvaiele de epocă scoase din depou - cred că pentru ceva sărbătoare. Foarte frumoase şi aranjate circulau fără probleme pe linia normală de tramvai.
Ah da, încă un tip de tramvai roşu. Wait, what?
Da, în Bratislava poţi să te plimbi cu titicarul. N-am avut curiozitatea dar dacă vă interesează se pot lua de lângă teatrul naţional. Asta a fost cu tramvaiele cehoslovace. 

Data viitoare...vedem ce mai punem.

2 comments:

Anonymous said...

Tramvaiele "patrate" sunt Tatra KT-4D

Andrei C. said...

Merci de precizare, n-0am mai stat sa caut. recunosc ca nu stiam ca sunt Tatre.

Related Posts with Thumbnails