16 June 2013

Centrale FS

Mi-a luat ceva să înțeleg de la ce vine FS - asta acum 6 ani, la Genova. Acum când la metrou spune că urmează stația Centrale efe-es știu că se referă la Milano Centrale, Ferrovie dello Stato. Și mai sunt diferențe față de acum 6 ani...
Milano Centrale
Cel mai supărat tren care există



Nu, e la fel de murdară și de "inhabited" de oameni dubioși. Nu, este vorba de percepția mea care s-a schimbat. Am văzut între timp Gare de Lyon, Gare du Nord, Genova Principe, St. Pancras, Termini, Atocha și Grand Central Terminal și, până acum două luni, ți-aș fi zis fără umbră de îndoială că Milano Centrale e o mizerie.
Milano Centrale
Frecția roșie!

Acum 6 ani eram ca un motan de apartament scăpat pentru prima dată afară. Nu știam eu ce se întâmplă și parcă nu m-am uitat în jur. Altfel nu pot să-mi explic de ce nu am observat spațiile imense și cât de mare este clădirea de fapt.
Milano Centrale
Nu e chiar Main Concourse de la Grand Central dar...

E imensă! V-am arătat într-un post trecut că domină și priveliștea Milano-ului din avion. Nu mai spun de senzația de a fi lângă ea. Grandiozitatea i se datorează - evident! - lui Mussolini. A fost inaungurată la 1931 după ce piatra de temelie a fost pusă în 1906 fără să existe un proiect clar. "Să începem doar, că vedem noi cum terminăm". 
Milano Centrale
La nivelul peroanelor.

De asta gara nu are un stil clar, e un amestec de mai multe tendințe. Mie îmi place și retrag orice aș fi zis de ea până acum. E printre cele mai frumoase gări pe care le-am văzut.
Milano Centrale
Nu, aici nu suntem la interior, e doar pridvorul!

În mod ciudat, deși Milano este un oraș destul de plan, șinele de tren se găsesc cumva la etajul 2. Nu am reușit să-mi explic de ce pentru că ieșind din gară trebuie să continue la aceeași înălțime artificială până la primul deal.
Milano Centrale
Cu mențiunea că din pridvor se ajunge la metrou

Bine, în felul acesta se pot face niște treceri pe dedesubt și astfel trenul nu taie orașul în două cum o fac șinele de tren de la Gara de Nord de la noi.
Milano Centrale
De domnul Roberto Fulton ați auzit? Dar de Giorgio Stephenson? :)

Milano Centrale are "doar" 24 de linii, toate adăpostite de un acoperiș generos de 300 metri lungime. Nu știu cum e iarna însă cred că nu te bate vântul...
Milano Centrale
Freccia Rossa pleacă la timp către Roma.

Dacă totuși mergeți pe acolo să stați cu ochii pe sus țineți ochiul minții pe portorfel. Gările sunt în mod tradițional magnet de oameni dubioși, homleși și drogați iar Milano Centrale excelează la acest capitol. Poliția veghează, dar nu știu la ce.
Milano Centrale
Cam tristă Săgeata Roșie...nu-mi inspiră viteză...

Iar la lăsarea nopții...oh baby! Mă rog, nu e nevoie să mă credeți pe cuvânt, mergeți și verificați :)
Milano Centrale
Mai bine trenul acesta tristo-urât...

 Recent trec săptămânal pe acolo, nu pentru că iau trenul ci pentru că de acolo se iau shuttle bus-urile pentru aeroporturi. Adunătură pestriță și acolo - "Malpensa che parteeee! Quando e che parte? Subito! Quando? Fra 20 minuti!" - ele sunt odată la 20 de minute oricum.
Milano Centrale
Sau, și mai bine, acesta - un tip familiar cu care mergeam zilnic la Genova. 
Seria E.464 ca să fim tehnici

Concluzia? Milano Centrale e mișto. Se cam vinde pe bani puțini și apar tot felul de reclame care mai mari și cu culori mai dăunătoare ochiului dar...ce să-i faci. Dacă spaniolii au fost în stare să-și vândă stația de metrou Puerta del Sol și să-i zică oficial Vodafone Sol, nu mă mai miră nimic.
Milano Centrale
Un peron tehnic - capcană pentru neștiutori care nu cască ochii - ușile de la tren nu se deschid.

No comments:

Related Posts with Thumbnails