He he, aparent mai era acesta de publicat - ultimul episod din seria cu Sulina. Atenție, urmează doar imagini cu vapoare, bărci, șalupe...
Am pozat cam tot ce plutea și mi-am adus aminte cu drag de plimbările pe faleză de la Galați. De exemplu, am revăzut Banat-ul. Nu, nu cel de lângă sârbi, ci acesta...
...frate cu Moldova și Muntenia. Era o vreme când stăteau parcate una lângă alta la Galați în fața Palatului Navigației. Acum oare unde sunt surorile lui?
Oare cine construia aceste mini șalupe? Seamănă între ele și nu prea, totuși sunt prea mari ca să fie artizanale.
Delta Express 1 - nava catamaran a Navrom-ului care reprezintă alternativa mai rapidă decât pasagerul (2 ore de la Tulcea la Sulina față de 5 ore și jumătate). Totuși nu la fel de rapidă ca hydrofoil-ul. Vedem mai încolo.
Un remorcher vechi si ponosit, Centaur 2. 600 cai putere, 3800 euro pe lună chirie sau 651 lei pe ora de marș. Eftin.
Unul dintre hydrofoil-uri, nava rapidă Diana. Am mers cu ea a doua zi. E clasa Voskhod adică Răsărit. E vai de capul ei cu tabla îndoită și plexiglas-ul de la geamuri îngălbenit. Dar asta nu o împiedică să zboare cu 60 la oră pe Dunăre. 1090 cai putere, 71 de locuri și un zgomot plăcut care după un pic de timp îmbie la somn.
Ehe, acesta este o chestie interesantă. Este Trident 1, o navă care nu a fost niciodată finalizată. Din ce îmi dau seama eu, e un fel de mega împingător, mai mare decât tot ce există pe Dunăre. Conform caietului de sarcini al AFDJ pentru vânzarea lui, Trident 1 se vinde cu 393.844 euro și este o navă, citez, "tehnică, fluvială, experimentală (prototip) cu mai multe funcţii înglobate într-o singură navă (remorcher, împingător, spărgător de gheaţă cu vibrator, navă de salvare, navă de stins incendiu)". Aș vrea să știu cum stă treaba cu spărgătorul de gheață cu vibrator. Fără glumă.
A fost construită în 1996 (de fapt începută pentru că, așa cum se vede, nu e finalizată). Totuși are motoare (2x1200 CP). Săraca de ea.E o bucată de fier care nu are prea multe șanse să devină altceva decât fier vechi. Și e "copilul" cuiva, cineva a lucrat la proiectul ei și a sperat să o vadă plutind. Doar că nu așa...
Una dintre pilotinele cu care se deplasează piloții pe bara Sulina - în imagine e Filioara.Gheorgheni 2 - cică e construit în China. N-am găsit mai multe informații...
Banat în acțiune: la sosire dinspre Tulcea trebuie să facă o întoarcere elegantă pentru a acosta cu prova în amonte.
MAI 1102 - vedetă a poliției de frontieră. Cică former German border patrol - seems legit. Looks german to me...
Dacă cea dinainte e vedetă militară, urmatoarea e vedetă în adevăratul sens al cuvântului. MAI 2110 e israeliană, bazată pe Super Dvora Mk III - peste 4000 de cai putere, propulsie cu jet și 50 de noduri (93 km/h) viteză maximă.
O cunoștiință veche, Mamaia 2 - am fost la bordul ei când eram foarte mic. Mi-aduc aminte că trăgeam cu nădejde de cârmă și eram foarte dezamăgit că nu se mișcă așa ca în filme.
Tot un Voskhod, abia sosit de la Tulcea.Anna Lisa, pavilion de Panama.
Din nou Banat-ul, cu pasagerii îngrămădiți pe punte. Observați pe nenea de la etaj, e căpitanul și folosește un pupitru de comandă special pentru acostare (ca să vadă ce face).
Close call cu Filioara - noi eram cu barca și traversam "autostrada".Hai încă una cu Filioara...
Una dintre șalupele poliției de frontieră...
Fiare vechi plutitoare.
Suceveni 5 e și ea la vânzare-licitație. La fel și Iglicioara, cea din spatele ei.
Altă vedere cu Suceveni 5 și Iglicioara. Apropo, Iglicioara e o șalandă, nu știam de cuvântul acesta...
Vedere cu vedeta...
Trident 1 văzut din spate.
Tuzla, înmatriculată în...Cook Islands?! Nici măcar nu știu unde sunt...
Vedere de la depărtare cu Anna Lisa.
Alte două hydrofoil-uri - un Voskhod (Sf. Maria) și una mai mică, clasa Polesye, Sf. Gheorghe. Noi am venit de la Tulcea tot cu o Polesye numai că era Sf. Paraschieva. Cele din clasa Polesye sunt ceva mai vechi și sunt făcute în Bielorusia (spre deosebire de Voskhod care sunt ucrainiene). Tot 1000 de cai putere au dar fiind mai mici merg un pic mai repede.
Și ultima, tot un Voskhod.Gata, ajunge. Revenim încet, încet la program normal.
3 comments:
Frumoase poze. O parte din navele astea le-am văzut și eu săptămâna asta cât am stat prin Sulina. M-au impresionat catamaranele și hidrofoilurile. Datorită paginii ăsteia am reușit să o identific pe Diana.
Apropo, ai idee de ce ar fi vreo 3-4 hidrofoiluri urcate sus pe mal în zona Tulcea? Păreau inapte de a mai zbura pe apă. :-(
Vârsta probabil. Când am scris articolul nu cred că erau încă pe mal dar încet încet cred că rămân fără piese sau clienți.
Pare că Corsar-urile au preluat majoritatea pieței de transport Tulcea - Sulina. Păcat, pentru că îs chiar frumoase și grațioase hidrofoilurile.
Post a Comment